Body & Fitness Home

Body & Fitness Forum

Robbert's Tripple
 Dagprogramma The Ultimate Challenge
Ultimate Challenge Flyer
Ultimate Challenge
Shock Schema

Voeding
 Het Ketogeen diŽet
voedingsschema opstellen
Fructose vs. Glucose
Cyclische Ketogeen Dieet
Dieet calculator
Vetzuurtabel
diet calculator (Eng)
GABA
Vitamines & mineralen
 Vitamine A (Retinol)
Vitamine B1 (Thiamine)
Vitamine B2 (Riboflavine)
Vitamine B5 (Panthoteenzuur)
Vitamine B6 (pyrodoxyne)
Vitamine B12
Vitamine C
Vitamine E
Vitamine D
Vitamine K
Biotine
Calcium
Choline
Chroom
Fosfor
Foliumzuur
Magnesium
Natrium
Kalium
Niacine
Voedingswaarden
Visolie EPA en DHA

Member Sites
 A - B

Training
 Tabata training
The Rep Range Chart
Bereken je 1RM
Absolutely Abs

Nieuwsbrieven
 mei 2010

Search

Sitemap

Adverteren
 Forum Top Banner
Forum Footer Banner
Subforum Banner

Historie

Contact

Disclaimer
 Privacybeleid

Vitamine B1 (Thiamine)

Vitamine B1 wordt gebruikt bij de omzetting van koolhydraten en vetten in energie. Tevens heeft het een stimulerend effect op ons zenuwstelsel, het is namelijk belangrijk voor de stofwisseling van de grote hersenen en de centrale zenuwknopen en de hartspier. Ook bevordert het de groei, helpt het bij de spijsvertering (vooral van koolhydraten). Ook helpt het tegen lucht-,  zeeziekte, gordelroos en verlicht het de pijn na een eventueel bezoek aan de tandarts met behandeling. Vitamine B1 zou ook kunnen helpen tegen muggenbeten omdat een zwavelatoom dat in Vitamine B1 zit je een geur doet afgeven waar muggen niet van houden.
Vitamine B1 is zoals alle vitaminen uit de B groep wateroplosbaar en komt van nature voor in het vlies van graankorrels. Volkoren producten en zilvervlies rijst zijn daarom een belangrijke levrancier van B-vitaminen. Vitamine B1 wordt niet in het lichaam opgeslagen en enige overvloed ervan wordt uitgescheiden. Dagelijkse inname door middel van voedsel en/of supplementen is daarom ook nodig. Vitamine B1 kan niet tegen veel dingen. Het kan niet tegen hitte, lucht, water. Dus groenten waar vitamine b1 in voorkomt zo kort mogelijk koken en zo vers mogelijk eten.

Een tekort aan vitamine B1 leidt tot BeriBeri.

Voedselbronnen waar vitamine B(1) in voorkomt zijn onder andere: Gist,zilvervlies rijst, volkoren meel, sojabonen, eigeel, vis, havermout, pinda's, mager varkensvlees, de meeste groenten en melk.

Biotine
Calcium
Choline
Chroom
Foliumzuur
Fosfor
Kalium
Magnesium
natrium
Niacine
Vitamine-A-(Retinol)
Vitamine-B1-(Thiamine)
Vitamine-B12
Vitamine-B2
Vitamine-B5
Vitamine-B6
Vitamine-C
Vitamine-D
Vitamine-E
Vitamine-K